Skip to content
Henrik Olin
Henrik Olin

Olen Vihdissä asuva keskustalainen kuntapoliitikko sekä aktiivinen reserviläinen. Olen seurannut politiikka lapsesta saakka ja nähnyt keskustan ylä- ja alamäkiä. Lähdin lopulta mukaan toimintaan kuntavaaleissa 2021. Minulle tärkeitä asioita ovat alueellinen tasa-arvo sekä mahdollisuus saada julkisia palveluita asuinpaikasta riippumatta. Ilmastonmuutoksen myötä myös ympäristö asiat puhututtavat ja haluan vaikuttaa ympäristöteemoihin rakentavasti. Ihmisillä pitää olla mahdollisuus sovittaa normaali elämä ja ympäristöteemat yhteen. Taloudellisesti vahva Vihti takaa palveluita myös hieman sivummalle, mutta kaikkea ei kannata keskittää kuntakeskukseen. Arkeni kautta tunnen parhaiten lapsiperheiden asioita. Toimin kunnallisissa luottamustehtävissä varavaltuutettuna sekä hyvinvointilautakunnan varapuheenjohtaja.

  • Etusivu
Henrik Olin

Olen Vihdissä asuva keskustalainen kuntapoliitikko sekä aktiivinen reserviläinen. Olen seurannut politiikka lapsesta saakka ja nähnyt keskustan ylä- ja alamäkiä. Lähdin lopulta mukaan toimintaan kuntavaaleissa 2021. Minulle tärkeitä asioita ovat alueellinen tasa-arvo sekä mahdollisuus saada julkisia palveluita asuinpaikasta riippumatta. Ilmastonmuutoksen myötä myös ympäristö asiat puhututtavat ja haluan vaikuttaa ympäristöteemoihin rakentavasti. Ihmisillä pitää olla mahdollisuus sovittaa normaali elämä ja ympäristöteemat yhteen. Taloudellisesti vahva Vihti takaa palveluita myös hieman sivummalle, mutta kaikkea ei kannata keskittää kuntakeskukseen. Arkeni kautta tunnen parhaiten lapsiperheiden asioita. Toimin kunnallisissa luottamustehtävissä varavaltuutettuna sekä hyvinvointilautakunnan varapuheenjohtaja.

Matkustajaliikenne Hanko Hyvinkää radalla.

Henrik Olin, 28.7.202530.7.2025

Otalampelaisena ilokseni huomasin että matkustajaliikenne palasi Hangon radalle tänä kesänä H- juna yhteyden kautta. Tämä oli hyvä uutinen myös Vihdille. (https://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutiset/uusi-junayhteys-vie-kesareissaajat-suoraan-riihimaelta-hankoon-kesan-h-lahijunalla-todella-innokas-vastaanotto-240620251630/ )



Matkustajaliikenne loppui radalla vuonna 1983, jonka jälkeen radalla ei ole ollut säännöllistä henkilöliikennettä. Samalla Otalammen rautatieasema hiljeni matkustajaliikenteen osalta.

Rantaradan liikenne oli poikki Turun suuntaan välillä Helsinki – Karjaa Espoon kaupunkiradan laajennukseen vuoksi. Liikenteen keskeytys mahdollisti liikenteen Hangon radalla viiden viikon aikana tänä kesänä.

Junavuoro lähti Riihimäeltä ja meni Hyvinkään rautatiemuseon kautta Karjaalle, josta jatkoi edelleen Hankoon matka-ajan ollessa noin 2 tuntia. Juna ei pysähtynyt Otalammella tai Nummelassa, koska rautatieasemien fasiliteetit eivät olleet Väyläviraston vaatimisten mukaisia. Asiasta on virheellistä tietoa liikkeellä mutta henkilöliikenne vaatii tietyn infran, että matkustajia voidaan ottaa kyytiin, kuten asemalaiturin tietyn pituuden sekä parkkipaikkoja yms. Museojunien pysähtymiset ovat asia erikseen.

Ostin liput Hyvinkäältä Hankoon ihan mielenkiinnosta. Onneksi ostin liput ajoissa, koska kaikkien vuorojen liput oli myytiin loppuun. Vaikkei juna lähtenyt Otalammen asemalta, niin siitä huolimatta oli mielenkiintoista matkata Otalammen ohitse junalla. Rata menee Otalammen läpi ja olen aina miettinyt, miltä radanvarsi näyttää junan kyydistä katsottuna. No, paljon oli pusikkoa radan varrella

Hanko- Hyvinkää rata on Suomen toiseksi vanhin rataosuus ja on rakennettu pääosin 1860- luvun jälkeen. Rata oli aikanaan tärkeä reitti Hangon satamaan. Rataa pitkin on kulkenut elintarvikkeita Pietariin, saksalaisia sotilaita Hankoon ja reitti oli nopein tapa päästä Helsinkiin- ennen Vanhanporintien valmistumista 1960- luvun lopulla.

Henkilöliikenne ei ole vielä palaamassa Hyvinkään ja Hangon välille. Mikäli Länsirata – hanke toteutuu ja Nummelaan tulisi rautatieasema, niin todennäköisesti matkustajien poikittaisliikenne Hanko- Hyvinkää radalla voisi olla selvittämisen arvoinen asia. Länsiradan rakentaminen kasOtalammen uusi rautatieasema vaatisi suuria panostuksia matkustajalaituriin sekä muuhun infraan. Otalammen asema on nykyisin yksityisessä omistuksessa ja aseman viereiset maa-alueet ovat osittain yksityisten omistuksissa. Aseman infraa ei kannata kehittää, mikäli alueella ei ole säännöllistä liikennettä.

Toivotaan että Länsirata – hanke edistyy nykyisen hallituksen aikana ja poikittaisliikenteestä tulisi säännöllistä. Länsirataan on jo tehty investointeja ja radan toteutuminen toisi hyvää myös Otalammelle! Mielenkiintoni on kunnan asioissa kuten kirjoittelin jo aiemmin.




Otalampi Yleinen Henrik OlinJulkinenliikenneLänsirataOtalampiVihti

Artikkelien selaus

Previous post

Related Posts

Fingridin 2×400 kilovoltin voimajohtoyhteyden laajennus Otalammella

4.11.202429.7.2025

Kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj suunnittelee uutta 2×400 kilovoltin voimajohtoyhteyttä Hausjärven Hikiän ja Inkoossa sijaitsevan sähköaseman välille. Hankkeen taustalla on Suomen ja Viron välisen kolmannen rajasiirtoyhteyden, Estlink 3:n, liittäminen Suomen kantaverkkoon. Nykyisellään voimalinjan maastokäytävä kulkee Salmen ulkolualueen läpi Härkälään ja sieltä Selin kautta Perttulaan. Hankesuunnitelman mukaan uusi voimajohtokäytävä sijoittuisi suurelta osin nykyisen…

Read More

Sivustoni on auki

10.6.202430.7.2025

Sain vihdoin konffattua oman sivustoni auki. Olen Vihdissä asuva keskustalainen kuntapoliitikko sekä aktiivinen reserviläinen. Olen seurannut politiikka lapsesta saakka ja nähnyt keskustan ylä- ja alamäkiä. Lähdin lopulta mukaan toimintaan kuntavaaleissa 2021. Minulle tärkeitä asioita ovat alueellinen tasa-arvo sekä mahdollisuus saada julkisia palveluita asuinpaikasta riippumatta. Ilmastonmuutoksen myötä myös ympäristö asiat puhututtavat…

Read More

Yhdysvaltojen presidentinvaalit

4.11.202430.7.2025

Yhdysvaltojen presidentinvaalit ovat tärkeä osa maan poliittista järjestelmää ja vaalit pidetään joka neljäs vuosi. Presidentti valitaan valitsijamiesjärjestelmän kautta, ei suhteellisen äänimäärän kautta kuten Suomessa. Ensimmäiset vaalit järjestettiin vuonna 1788, ja seuraavat vaalit huomenna. Ehdokkaat valitaan puolueiden esivaaleissa ja vaaleissa äänestetään sekä presidentistä että varapresidentistä. Jokainen osavaltio toimii omana äänestyalueenaan ja…

Read More

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Arkistot

  • heinäkuu 2025
  • maaliskuu 2025
  • marraskuu 2024
  • elokuu 2024
  • kesäkuu 2024
  • helmikuu 2024

Kategoriat

  • Kyberturvallisuus
  • Otalampi
  • Vaalit
  • Vihdin kunta
  • Yleinen

Meta

  • Kirjaudu sisään
  • Sisältösyöte
  • Kommenttisyöte
  • .org
©2025 Henrik Olin | Theme by SuperbThemes
Manage Cookie Consent
Me käytämme Cookies-teknologiaa sivuston optimointiin ja palvelun parantamiseen.
Funktionaaliset Aina aktiivinen
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Tilastot
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Markkinointi
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse {vendor_count} toimittajia Lue lisää näistä tarkoituksista
Näytä preferenssit
{title} {title} {title}