Otalampelaisena ilokseni huomasin että matkustajaliikenne palasi Hangon radalle tänä kesänä H- juna yhteyden kautta. Tämä oli hyvä uutinen myös Vihdille. (https://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutiset/uusi-junayhteys-vie-kesareissaajat-suoraan-riihimaelta-hankoon-kesan-h-lahijunalla-todella-innokas-vastaanotto-240620251630/ )

Matkustajaliikenne loppui radalla vuonna 1983, jonka jälkeen radalla ei ole ollut säännöllistä henkilöliikennettä. Samalla Otalammen rautatieasema hiljeni matkustajaliikenteen osalta.
Rantaradan liikenne oli poikki Turun suuntaan välillä Helsinki – Karjaa Espoon kaupunkiradan laajennukseen vuoksi. Liikenteen keskeytys mahdollisti liikenteen Hangon radalla viiden viikon aikana tänä kesänä.
Junavuoro lähti Riihimäeltä ja meni Hyvinkään rautatiemuseon kautta Karjaalle, josta jatkoi edelleen Hankoon matka-ajan ollessa noin 2 tuntia. Juna ei pysähtynyt Otalammella tai Nummelassa, koska rautatieasemien fasiliteetit eivät olleet Väyläviraston vaatimisten mukaisia. Asiasta on virheellistä tietoa liikkeellä mutta henkilöliikenne vaatii tietyn infran, että matkustajia voidaan ottaa kyytiin, kuten asemalaiturin tietyn pituuden sekä parkkipaikkoja yms. Museojunien pysähtymiset ovat asia erikseen.
Ostin liput Hyvinkäältä Hankoon ihan mielenkiinnosta. Onneksi ostin liput ajoissa, koska kaikkien vuorojen liput oli myytiin loppuun. Vaikkei juna lähtenyt Otalammen asemalta, niin siitä huolimatta oli mielenkiintoista matkata Otalammen ohitse junalla. Rata menee Otalammen läpi ja olen aina miettinyt, miltä radanvarsi näyttää junan kyydistä katsottuna. No, paljon oli pusikkoa radan varrella
Hanko- Hyvinkää rata on Suomen toiseksi vanhin rataosuus ja on rakennettu pääosin 1860- luvun jälkeen. Rata oli aikanaan tärkeä reitti Hangon satamaan. Rataa pitkin on kulkenut elintarvikkeita Pietariin, saksalaisia sotilaita Hankoon ja reitti oli nopein tapa päästä Helsinkiin- ennen Vanhanporintien valmistumista 1960- luvun lopulla.
Henkilöliikenne ei ole vielä palaamassa Hyvinkään ja Hangon välille. Mikäli Länsirata – hanke toteutuu ja Nummelaan tulisi rautatieasema, niin todennäköisesti matkustajien poikittaisliikenne Hanko- Hyvinkää radalla voisi olla selvittämisen arvoinen asia. Länsiradan rakentaminen kasOtalammen uusi rautatieasema vaatisi suuria panostuksia matkustajalaituriin sekä muuhun infraan. Otalammen asema on nykyisin yksityisessä omistuksessa ja aseman viereiset maa-alueet ovat osittain yksityisten omistuksissa. Aseman infraa ei kannata kehittää, mikäli alueella ei ole säännöllistä liikennettä.
Toivotaan että Länsirata – hanke edistyy nykyisen hallituksen aikana ja poikittaisliikenteestä tulisi säännöllistä. Länsirataan on jo tehty investointeja ja radan toteutuminen toisi hyvää myös Otalammelle! Mielenkiintoni on kunnan asioissa kuten kirjoittelin jo aiemmin.
