Skip to content
Henrik Olin
Henrik Olin

Olen Vihdissä asuva keskustalainen kuntapoliitikko sekä aktiivinen reserviläinen. Olen seurannut politiikka lapsesta saakka ja nähnyt keskustan ylä- ja alamäkiä. Lähdin lopulta mukaan toimintaan kuntavaaleissa 2021. Minulle tärkeitä asioita ovat alueellinen tasa-arvo sekä mahdollisuus saada julkisia palveluita asuinpaikasta riippumatta. Ilmastonmuutoksen myötä myös ympäristö asiat puhututtavat ja haluan vaikuttaa ympäristöteemoihin rakentavasti. Ihmisillä pitää olla mahdollisuus sovittaa normaali elämä ja ympäristöteemat yhteen. Taloudellisesti vahva Vihti takaa palveluita myös hieman sivummalle, mutta kaikkea ei kannata keskittää kuntakeskukseen. Arkeni kautta tunnen parhaiten lapsiperheiden asioita. Toimin kunnallisissa luottamustehtävissä varavaltuutettuna sekä hyvinvointilautakunnan varapuheenjohtaja.

  • Etusivu
Henrik Olin

Olen Vihdissä asuva keskustalainen kuntapoliitikko sekä aktiivinen reserviläinen. Olen seurannut politiikka lapsesta saakka ja nähnyt keskustan ylä- ja alamäkiä. Lähdin lopulta mukaan toimintaan kuntavaaleissa 2021. Minulle tärkeitä asioita ovat alueellinen tasa-arvo sekä mahdollisuus saada julkisia palveluita asuinpaikasta riippumatta. Ilmastonmuutoksen myötä myös ympäristö asiat puhututtavat ja haluan vaikuttaa ympäristöteemoihin rakentavasti. Ihmisillä pitää olla mahdollisuus sovittaa normaali elämä ja ympäristöteemat yhteen. Taloudellisesti vahva Vihti takaa palveluita myös hieman sivummalle, mutta kaikkea ei kannata keskittää kuntakeskukseen. Arkeni kautta tunnen parhaiten lapsiperheiden asioita. Toimin kunnallisissa luottamustehtävissä varavaltuutettuna sekä hyvinvointilautakunnan varapuheenjohtaja.

Matkustajaliikenne Hanko Hyvinkää radalla.

Henrik Olin, 28.7.202530.7.2025

Otalampelaisena ilokseni huomasin että matkustajaliikenne palasi Hangon radalle tänä kesänä H- juna yhteyden kautta. Tämä oli hyvä uutinen myös Vihdille. (https://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutiset/uusi-junayhteys-vie-kesareissaajat-suoraan-riihimaelta-hankoon-kesan-h-lahijunalla-todella-innokas-vastaanotto-240620251630/ )



Matkustajaliikenne loppui radalla vuonna 1983, jonka jälkeen radalla ei ole ollut säännöllistä henkilöliikennettä. Samalla Otalammen rautatieasema hiljeni matkustajaliikenteen osalta.

Rantaradan liikenne oli poikki Turun suuntaan välillä Helsinki – Karjaa Espoon kaupunkiradan laajennukseen vuoksi. Liikenteen keskeytys mahdollisti liikenteen Hangon radalla viiden viikon aikana tänä kesänä.

Junavuoro lähti Riihimäeltä ja meni Hyvinkään rautatiemuseon kautta Karjaalle, josta jatkoi edelleen Hankoon matka-ajan ollessa noin 2 tuntia. Juna ei pysähtynyt Otalammella tai Nummelassa, koska rautatieasemien fasiliteetit eivät olleet Väyläviraston vaatimisten mukaisia. Asiasta on virheellistä tietoa liikkeellä mutta henkilöliikenne vaatii tietyn infran, että matkustajia voidaan ottaa kyytiin, kuten asemalaiturin tietyn pituuden sekä parkkipaikkoja yms. Museojunien pysähtymiset ovat asia erikseen.

Ostin liput Hyvinkäältä Hankoon ihan mielenkiinnosta. Onneksi ostin liput ajoissa, koska kaikkien vuorojen liput oli myytiin loppuun. Vaikkei juna lähtenyt Otalammen asemalta, niin siitä huolimatta oli mielenkiintoista matkata Otalammen ohitse junalla. Rata menee Otalammen läpi ja olen aina miettinyt, miltä radanvarsi näyttää junan kyydistä katsottuna. No, paljon oli pusikkoa radan varrella

Hanko- Hyvinkää rata on Suomen toiseksi vanhin rataosuus ja on rakennettu pääosin 1860- luvun jälkeen. Rata oli aikanaan tärkeä reitti Hangon satamaan. Rataa pitkin on kulkenut elintarvikkeita Pietariin, saksalaisia sotilaita Hankoon ja reitti oli nopein tapa päästä Helsinkiin- ennen Vanhanporintien valmistumista 1960- luvun lopulla.

Henkilöliikenne ei ole vielä palaamassa Hyvinkään ja Hangon välille. Mikäli Länsirata – hanke toteutuu ja Nummelaan tulisi rautatieasema, niin todennäköisesti matkustajien poikittaisliikenne Hanko- Hyvinkää radalla voisi olla selvittämisen arvoinen asia. Länsiradan rakentaminen kasOtalammen uusi rautatieasema vaatisi suuria panostuksia matkustajalaituriin sekä muuhun infraan. Otalammen asema on nykyisin yksityisessä omistuksessa ja aseman viereiset maa-alueet ovat osittain yksityisten omistuksissa. Aseman infraa ei kannata kehittää, mikäli alueella ei ole säännöllistä liikennettä.

Toivotaan että Länsirata – hanke edistyy nykyisen hallituksen aikana ja poikittaisliikenteestä tulisi säännöllistä. Länsirataan on jo tehty investointeja ja radan toteutuminen toisi hyvää myös Otalammelle! Mielenkiintoni on kunnan asioissa kuten kirjoittelin jo aiemmin.




Otalampi Yleinen Henrik OlinJulkinenliikenneLänsirataOtalampiVihti

Artikkelien selaus

Previous post

Related Posts

Yhdysvaltojen presidentinvaalit

4.11.202430.7.2025

Yhdysvaltojen presidentinvaalit ovat tärkeä osa maan poliittista järjestelmää ja vaalit pidetään joka neljäs vuosi. Presidentti valitaan valitsijamiesjärjestelmän kautta, ei suhteellisen äänimäärän kautta kuten Suomessa. Ensimmäiset vaalit järjestettiin vuonna 1788, ja seuraavat vaalit huomenna. Ehdokkaat valitaan puolueiden esivaaleissa ja vaaleissa äänestetään sekä presidentistä että varapresidentistä. Jokainen osavaltio toimii omana äänestyalueenaan ja…

Read More
Vaalit

Eurovaalien vaalianalyysi

10.6.202430.7.2025

Äänet ovat laskettu ja vaalimainokset kerätty pois tienvarsilta. Kuten odottaa saattoi, eurovaalit eivät innostaneet ihmisiä vaaliuurnille äänestysprosentin jäädessä 40,4 %. Verrattuna presidentinvaalien ensimmäiseen kierrokseen (71,5 %) äänestys aktiivisuus laski lähes 30 %. Presidentinvaalit ovat henkilövaalit , joka innostaa ihmisiä enemmän ihmisiä liikkeelle. Kokoomus menestyi Uudellamaalla, Pekka Toveri (21 470) ,Mika Aaltola…

Read More

Fingridin 2×400 kilovoltin voimajohtoyhteyden laajennus Otalammella

4.11.202429.7.2025

Kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj suunnittelee uutta 2×400 kilovoltin voimajohtoyhteyttä Hausjärven Hikiän ja Inkoossa sijaitsevan sähköaseman välille. Hankkeen taustalla on Suomen ja Viron välisen kolmannen rajasiirtoyhteyden, Estlink 3:n, liittäminen Suomen kantaverkkoon. Nykyisellään voimalinjan maastokäytävä kulkee Salmen ulkolualueen läpi Härkälään ja sieltä Selin kautta Perttulaan. Hankesuunnitelman mukaan uusi voimajohtokäytävä sijoittuisi suurelta osin nykyisen…

Read More

Vastaa Peruuta vastaus

Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.

Arkistot

  • heinäkuu 2025
  • maaliskuu 2025
  • marraskuu 2024
  • elokuu 2024
  • kesäkuu 2024
  • helmikuu 2024

Kategoriat

  • Kyberturvallisuus
  • Otalampi
  • Vaalit
  • Vihdin kunta
  • Yleinen

Meta

  • Kirjaudu sisään
  • Sisältösyöte
  • Kommenttisyöte
  • .org
©2025 Henrik Olin | Theme by SuperbThemes